Decydując się na wydrukowanie projektu musimy wiedzieć, jak odpowiednio przygotować plik. Tylko w ten sposób jego zawartość zostanie estetycznie umieszczona na danym materiale i posłuży jako atrakcyjny banner, szyld lub ulotka.
Rozszerzenie pliku
Większość punktów akceptuje wszystkie najpopularniejsze formaty plików: JPG, PSD, TIFF, EPS, AI, jednak najbardziej polecany jest PDF. Dlaczego? W jego przypadku proces weryfikacji zamówienia trwa najkrócej. Jeśli nie chcemy więc czekać, warto przesłać plik właśnie w PDF-ie. Istotna jest także rozdzielczość – dla wydruków o standardowych rozmiarach powinna wynosić 300 DPI, a dla większych zleceń, na przykład na stworzenie plakatów lub bannera, nie powinna być mniejsza niż 200 DPI.
Rozpoczęcie z dobrymi ustawieniami względem kolorów
Bardzo ważnym jest, aby przed przystąpieniem do pracy nad plikiem ustawić odpowiednią kolorystykę. W druku offsetowym odchodzi się od stosowania kolorystyki RGB, dlatego kolory widoczne na ekranie oraz kolory wydruku będą się od siebie różnić. Pełne nasycenia kolory RGB widoczne na komputerze dają szary i wyblakły wydruk na papierze. Od początku trzeba więc bazować na kolorystyce CMYK. Pewną alternatywą jest użycie palety kolorów Pantone, ale takie zlecenia podlegają indywidualnej realizacji – w ich sprawie należy wcześniej skontaktować się z firmą.
Szczegóły istotne w drukarstwie – kilka słów o spadach
Przy umieszczaniu tekstu nie zaleca się stosowania fontu mniejszego niż 5 pkt, gdyż taki tekst staje się rozmazany. Przed wysłaniem pliku do wydruku należy także pamiętać o spadach. Jest to nic innego jak pozostawienie 3 milimetrów marginesu, wolnego tła, które dopuszcza estetyczne wycięcie poszczególnych elementów. Warto zauważyć, że wyprodukowanie 32 ulotek rozmiaru A6 polega tak naprawdę na wycięciu 32 elementów z arkusza w rozmiarze A1. Zachowanie spadów pozwala uniknąć nieestetycznego efektu, który ulega zwielokrotnieniu nawet przy niewielkim przesunięciu się linii cięcia. Wprowadzenie spadów pozwala na to, by nie doszło do ucięcia ważnego elementu, który znajduje się przy krawędzi wydruku oraz zapobiega pojawieniu się nieestetycznego białego paska tuż przy linii wydruku. Tak więc – wszystkie elementy graficzne, znajdujące się przy krawędzi, np. zdjęcia czy logo powinny być nieco „wydłużone” w miejscu, w którym stykają się z krawędzią obrazka. Ta sama zasada dotyczy się tekstów oraz mniejszych elementów graficznych.