Sklep to miejsce, które musi przekonywać klientów do robienia zakupów. Jednym z narzędzi, które najlepiej sprawdzają się w tej roli, jest właśnie plakat. Żaden zakład handlowy nie ma jednak monopolu na zainteresowanie ze strony klientów. Każdy sprzedawca powinien dbać o to, aby reklama przysparzała mu kupujących. O czym należy pamiętać, chcąc zaprojektować skuteczny plakat sklepowy?
Miejsce umieszczenia
To, gdzie zawiśnie plakat, odgrywa kluczową rolę. Plakaty sklepowe dzielą się na promocyjne oraz informujące. Te pierwsze mają przyciągać uwagę, dlatego należy zapewnić im takie umiejscowienie, które wzmocni ich perswazyjny charakter. Dobrym pomysłem jest umieszczenie ich na zewnątrz budynku. Dotyczy to zwłaszcza tych plakatów, które informują o bardzo korzystnych promocjach, dniach wyprzedaży lub nowych produktach. Natomiast plakaty informacyjne zazwyczaj znajdują się w środku, jako że zapoznanie się z ich treścią wymaga czasu i skupienia.
Treść plakatu
Plakaty promocyjne powinny się wyróżniać, dlatego warto zadbać o ich duży rozmiar oraz wyrazistą kolorystykę. Nie należy natomiast przesadzać z treścią. Potencjalny klient ma tylko kilka sekund, aby zapoznać się z przekazem takiego plakatu, dlatego należy wyeksponować to, co jest najważniejsze i zapada w pamięć. Czasami jedno krótkie słowo, takie jak „promocja” czy „wyprzedaż”, okazuje się wystarczająco skuteczne. W projekcie plakatów promocyjnych często pojawia się chwytliwe hasło, a do tego zachęcająca grafika. Zdecydowanie więcej szczegółów można umieścić na plakacie informacyjnym. Odbiorca powinien znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące danego produktu, wydarzenia czy akcji organizowanej przez dany sklep.
Jaka forma?
Podczas projektowania plakatów należy skupić się na grafice. Plakaty o charakterze reklamowym są najczęściej wykonywane w wyrazistej kolorystyce i z uwzględnieniem atrakcyjnych grafik. Trzeba jednak zachować umiar, który zapewni przejrzystość danego projektu. Wyraziste kolory przyciągają wzrok klientów. Częstym zabiegiem jest tworzenie kontrastowych połączeń, czyli zestawianie czcionki i tła w zupełnie przeciwstawnych barwach. Z kolei przy plakatach informacyjnych należy przede wszystkim zadbać o ich czytelność. Najważniejsze szczegóły należy wyróżnić poprzez pogrubienie czy podkreślenie. W ten sposób klient szybko uzyska potrzebne informacje, co pozytywnie wpłynie na jego opinię o danym sklepie.