Jedną z najpopularniejszych form reklamy jest plakat. Jego skuteczność zależy nie tylko od projektu, ale również od miejsca umieszczenia. Należy przy tym pamiętać o przepisach, które określają, gdzie taka reklama jest dozwolona. Gdzie można (i warto) zawieszać plakaty promocyjne?
Znajdź swoich odbiorców
Kluczem skutecznej reklamy jest dobre poznanie klientów. Dlatego plakaty należy zawieszać tam, gdzie potencjalni odbiorcy bywają najczęściej. Ta forma reklamy pasuje do miejsc o wysokim natężeniu ruchu, jak na przykład sklepy, galerie handlowe czy przystanki autobusowe. Istnieją powierzchnie przeznaczone do umieszczania plakatów i ulotek, jak na przykład tablice ogłoszeniowe czy słupy reklamowe. Są one najczęściej atrakcyjnie położone, dlatego przyciągają wzrok dużej liczby osób.
Specjalne miejsca dla plakatów
Niektóre budynki organizują miejsca specjalnie do umieszczania materiałów reklamowych. Może to być na przykład gablota, witryna lub po prostu ściana z tablicą korkową do zawieszania plakatów, ulotek i ogłoszeń. Najczęściej z taką możliwością można spotkać się w szkołach, instytucjach publicznych czy przychodniach lekarskich. Wówczas reklama jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Miejsce umieszczenia plakatu należy wziąć pod uwagę jeszcze przed rozpoczęciem jego projektowania. Oznacza to dobre poznanie klientów – ich zainteresowań, gustów i miejsc, w jakich najczęściej bywają.
Gdzie nie można zawieszać plakatów?
Przede wszystkim nie należy umieszczać reklamy tam, gdzie administrator wyraźnie sobie tego nie życzy. Inaczej działania promocyjne mogą przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego – zamiast wzbudzać sympatię, prowadzić do antypatii. Zatem przed rozpoczęciem plakatowania należy uzyskać zgodę od administratora danego budynku lub przestrzeni. Poza tym nie poleca się umieszczać reklamy na drzewach – wielu odbiorców, zwłaszcza tych, którym zależy na środowisku, odbiera takie działanie jako zaśmiecanie zielonej przestrzeni.
Kilka sekretów skutecznej reklamy
Dobry plakat promocyjny powinien zawierać najważniejsze informacje na temat danego wydarzenia, produktu czy też firmy. Należy również pamiętać o tym, aby nie przesadzać z liczbą szczegółów – wówczas treść plakatu staje się nieczytelna. Do tego musi być on wykonany w sposób estetyczny i przykuwający wzrok. Z badań wynika również, że odbiorcy zdecydowanie częściej zwracają uwagę na plakaty o dużym formacie.