Psychologia kolorów jest stosowana w reklamie od dawna. W tej dziedzinie wiele zależy od pracy mózgu. Naukowcy są zgodni co do tego, że kolory wywołują w nas różne reakcje. Nie jest to czcza teoria – udowodniono, że w otoczeniu ciepłych, jaskrawych barw tętno zwiększa się o kilkanaście procent. Umiejętne posługiwanie się kolorami w reklamie pozwala osiągać wyznaczone cele marketingowe. Kolor stanowi jeden z głównych elementów tożsamości marki, na który składają się również tak istotne elementy jak logo, produkty i ich opakowania.
Zwrócenie uwagi
Funkcją koloru w reklamie jest skupienie uwagi odbiorcy. Barwy, które przyciągają wzrok, to te najbardziej intensywne. Najczęściej są to ciepłe kolory, takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony. Mają przyciągać wzrok, zatem stosuje się je podczas akcji promocyjnych. Kolor żółty kojarzy się ponadto z radością i optymizmem. Pomarańczowy sprzyja apetytowi, dlatego sięgają po niego lokale gastronomiczne. Podoba się również młodzieży. Z kolei czerwień jest uznawana za najbardziej romantyczny ze wszystkich kolorów. To także symbol energii, szybkości i rozwoju. Wybierają ją producenci sportowych samochodów oraz firmy kierujące swoją ofertę do młodych ludzi.
Wzbudzanie zaufania
Barwy sprawiają, że odbiorcy chcą zaufać danej marce. Za taki właśnie kolor uznaje się niebieski. Kojarzy się on również z czystością. Wykorzystują go banki, domy handlowe oraz producenci wody butelkowanej czy detergentów. Niebieski pomaga się skupić oraz kojarzy się z inteligencją, dlatego jest sztandarowym kolorem marek z dziedziny IT.
Wyjątkowość marki
Sława niektórych marek opiera się na ich wyjątkowości. Oferowane przez nie produkty mają kojarzyć się z czymś, co jest niezwykle oryginalne. Pomagają w tym trzy kolory – fiolet, złoto i czerń. Po ten pierwszy chętnie sięgają marki odzieżowe. Z kolei złoto i srebro to barwy zarezerwowane dla firm produkujących kosztowności, takie jak biżuteria czy wysokiej jakości przyrządy do pisania. Czarny kolor wymaga umiejętnego zastosowania tak, aby nie oddziaływał on przygnębiająco. Odpowiednio użyty kojarzy się z elegancją i prestiżem. Jego atutem jest również uniwersalność – dobrze komponuje się z wieloma innymi barwami.
Dobre dla środowiska
Niemal każdy produkt ekologiczny posiada opakowanie w kolorze zielonym lub pojedyncze akcenty właśnie w tej barwie. Poza tym kojarzy się on ze zdrowiem i lekkością. Za „ekologiczne” barwy uchodzą też brąz i beż, które z drugiej strony świetnie nadają się do reklamowania słodyczy.
Chciałbyś przekuć wiedzę teoretyczną w praktykę i wykorzystać psychologię kolorów w swojej reklamie? Chętnie pomożemy. Zobacz, co mamy w ofercie – https://totalnareklama.pl/produkcja-reklam/.