Reklama zewnętrzna, nazywana także outdoorową, jest obecna w przestrzeni publicznej od wielu lat. Możliwości obecnych czasów sprawiają, że rozwija się ona w znacznym tempie i w różnych kierunkach. Tym samym reklama outdoorowa nie jest jedynie jednostronnym przekazem od reklamodawcy do odbiorców, lub wiadomością, która pozostaje bez odpowiedzi.
Komunikacja w krótkim czasie
Ta forma reklamy nie stawia na przekazanie szczegółowych informacji, ponieważ ma za zadanie w krótki i szybki sposób zapadać w pamięć odbiorcy. Ważna jest tutaj rola identyfikacji oraz element powtarzalności – gdy reklama pojawia się w przestrzeni zewnętrznej często, to zostaje zapamiętana lepiej i przez większą liczbę osób.
Reklamę zewnętrzną stosuje się też w kampaniach reklamowych jako część wstępną, swego rodzaju prolog. Głównie dlatego, że skupia i przykuwa uwagę, zmuszając odbiorcę do szukania dalej – na przykład w Internecie. Później taki scenariusz wiedzie odbiorcę przez kolejne etapy reklamy, gdzie wykorzystuje inne formy promocji (np. reklamę w mediach lub kampanię w sieci). Pamiętajmy też, że reklama zewnętrzna odgrywa decydującą rolę w identyfikacji wizualnej marki, dlatego jej wygląd musi być dopracowany, a kolorystyka dobrze dopasowana. Reklama na zewnątrz musi zwracać uwagę i bazować na emocjach odbiorcy, bo tylko w ten sposób krótki przekaz może dotrzeć do konsumenta.
Billboardy
Billboardy to wielkopowierzchniowe reklamy, które skupiają uwagę w miejscach o natężonym ruchu. Kluczowa jest tutaj dobra lokalizacja. To forma reklamy outdoorowej, która nie wymaga dużych nakładów finansowych, a przy tym jest skuteczna. Ważne jednak, by uniknąć efektu przesycenia, kiedy wiele wyrazistych billboardów znajduje się w jednym miejscu. Każdy z nich walczy o uwagę odbiorcy, jednak w efekcie powstaje z nich istna mieszanka, niemożliwa do zapamiętania nawet przez dzisiejszego konsumenta.
Światła uliczne (city lights)
Bardzo powszechna forma reklamy, która zagościła w przestrzeni miejskiej do znakowania drogi do miejsc potencjalnie interesujących dla odbiorców. Podświetlane tablice lub neonowe napisy znajdziemy w pobliżu centrów handlowych, na dworcach i w centrum miasta. Co ciekawe, odnotowuje się tendencje dopasowywania świateł ulicznych do grup odbiorców. City lights nie są dłużej umieszczane w dowolnej formie oraz w przypadkowych miejscach – stosuje się je tam, gdzie wybrana grupa konsumentów bywa najczęściej. Pamiętajmy także o tradycyjnych podświetlanych kasetonach.
Reklamy w środkach komunikacji miejskiej
Reklama w środkach komunikacji miejskiej trafia do odbiorcy z tego powodu, że podczas jazdy autobusem lub pociągiem szukamy miejsca do zaczepienia wzroku. Przykucie uwagi nie jest zatem trudne. Do tego można wykorzystać lokalizację, czyli stosować promocję firm lokalnych, których reklama ma trafić do odbiorców z danego obszaru. Reklama w środkach komunikacji miejskiej występuje w formie tradycyjnego plakatu lub stanowi nowoczesną alternatywę w postaci reklamy wyświetlanej na ekranach LCD.