fbpx

Blog

Artykuły Krótka historia plakatów reklamowych

Krótka historia plakatów reklamowych

Na przestrzeni lat funkcje plakatu były zgoła odmienne. Najpierw służył on głównie celom informacyjnym i reklamowym, następnie stał się środkiem artystycznej ekspresji, a także narzędziem propagandy w rękach władzy. Obecnie afisze mogą pełnić różne funkcje – osobno albo naraz. Co warto wiedzieć o historii plakatów?

Początki plakatu

Od stuleci plakat służy jako nośnik informacji. W swojej pierwotnej formie był on czysto tekstowy – nie zawierał obrazków, a jedynie treść. Tego typu afisze wykorzystywano na przykład do promocji sztuk teatralnych albo obwieszczania decyzji króla. Plakat w nowoczesnej wersji, do której jesteśmy przyzwyczajeni obecnie, powstał prawdopodobnie w połowie XIX wieku. Dzięki gwałtownemu rozwojowi przemysłu drukarskiego możliwe stało się wytwarzanie kolorowych wydruków na wielką skalę i za niewielką cenę. W tym okresie rozpoczęła się również masowa produkcja różnego rodzaju towarów, przez co wiele firm szukało atrakcyjnego sposobu na przyciągnięcie uwagi konsumentów. Pod koniec XVIII wieku doszło do wynalezienia chromolitografii, która umożliwiła produkcję wielobarwnych wydruków.

Złoty wiek plakatu

Plakat zamienił się w środek artystycznego wyrazu w XIX wieku. Wtedy stał się popularny w całej Europie. Swoje triumfy święcił w szczególności we Francji. Stamtąd też pochodzili wybitni twórcy jak Henri de Toulouse-Lautrec, Eugène Grasset czy Jules Chéret. Ten pierwszy wsławił się tworzeniem plakatów reklamujących pokazy w Moulin Rouge, z kolei Eugène Grasset był znany z dzieł w stylu art nouveau. Jules Chéret jest uważany za protoplastę plakatów reklamowych. Stosował on rozmaite techniki, aby przyciągnąć uwagę odbiorców, w tym łączył kontrastujące kolory, stosował oryginalną typografię, a także malował niezwykle wyraziste postacie. Wkrótce plakat został uznany za jedną z „poważnych” odmian sztuki.

Upadek i odrodzenie

Po I wojnie światowej plakat przestał być uważany za ozdobę, za to zaczęto uważać go jako element szpecący ulice. Wkrótce również rozwinęły się inne formy reklamy, w tym media masowe, przez co plakat zszedł na drugi plan. Dopiero w latach 60. wrócił do łask jako narzędzie do wyrażania sprzeciwu. Wtedy również powstała polska szkoła plakatu, czyli grupa polskich artystów, która zdobyła międzynarodową sławę. Wkrótce plakat ponownie zaczął być stosowany w celach reklamowych oraz jako środek artystyczny. Do plakatu przekonały się nawet władze, wykorzystując go w rozmaitych kampaniach społecznych. Obecnie to jedna z najpopularniejszych form grafiki użytkowej.

Chętnych na wykorzystanie plakatu jako przekazu reklamowego zapraszamy do skorzystania z naszej oferty – druk plakatów.