Słowo logotyp pochodzi z języka greckiego i powstało w wyniku połączenia dwóch innych słów: logos oznaczającego słowo oraz
typos oznaczającego obraz. Określenie to jest stosowane w odniesieniu do form graficznych, które mają za zadanie identyfikować dany produkt, markę, czy też firmę, przy czym ważne jest, aby to zadanie było realizowane w taki sposób, aby skutecznie wyróżnić się spośród pozostałych ofert i działalności. Chcąc, aby logotyp jak najlepiej spełniał swoją funkcję, w tym stanowił oryginalny i prawnie chroniony produkt, warto zarejestrować go jako znak towarowy.
Logotyp, z racji tego, że stanowi jeden z fundamentalnych elementów wizualnej identyfikacji firmy, winien spełniać pewne wymogi. I tak, ważne jest, aby odznaczał się on unikatową typografią, a także liternictwem zgodnym z tym, które znajduje się w nazwie marki. Logotyp powinien też posiadać odpowiednią kolorystykę (bazującą na zasadzie spójnej identyfikacji graficznej), a także odpowiednie formatowanie, unikalną kompozycję elementów, czy atrakcyjną grę świateł pomiędzy znakami. Na pierwszy rzut oka są to szczegóły, ale za to takie, które w dużym stopniu oddziałują na końcowy efekt.
Przechodząc do etapu projektowania formy graficznej tego rodzaju, warto posiadać przede wszystkim świadomość celu działania, a także pomysł na to, w jaki sposób przedstawić produkt, tak by jak najlepiej uwypuklić jego zalety.