Identyfikacja wizualna, czyli z angielskiego corporate identity, to jedno z podstawowych narzędzi biznesowych,
za pomocą którego możliwe jest skuteczne kreowanie wizerunku marki na rynku. Można pokusić się o stwierdzenie, iż na pojęcie identyfikacji wizualnej składają się wszelkie symbole i zachowania nastawione na klarowną oraz spójną prezentację, a także wyróżnienie się spośród innych, podobnych i konkurencyjnych marek.
Ściślej mówiąc, identyfikacja wizualna budowana jest przez takie elementy jak logotyp, kolorystyka, styl pisma, wygląd produktów oraz projekt ich opakowań, specyficzna aranżacja wnętrz, czy też znaki charakterystyczne materiałów promocyjnych. Warto podkreślić, że przeprowadzenie identyfikacji wizualnej firmy stanowi podstawę do utworzenia tak zwanej podstawowej księgi znaku firmowego.
Zarówno wdrażanie, jaki i stosowanie systemu identyfikacji wizualnej to procesy wymagające czasu, zaangażowania i konsekwencji w działaniu. Jest to jednak wysiłek niewątpliwie wart poświęcenia, bowiem stworzenie przemyślanej wizualizacji, która będzie jednoznacznie oraz pozytywnie kojarzyć się z daną działalnością, to idealny przepis na sukces w biznesie. Należy zaznaczyć, że jednym z zasadniczych warunków powodzenia całego przedsięwzięcia jest przygotowanie dobrego planu działania.