Layout jest terminem określającym układ graficzny. Nazwa to wykorzystywana jest w szeroko rozumianej produkcji reklamowej, informatyce, a przede wszystkim
w poligrafii. O layoucie możemy mówić w odniesieniu do tradycyjnych nośników reklamowych takich jak ulotka reklamowa czy plakat, a także w odniesieniu do układu strony internetowej. Pojęcie początkowo związane było z klasycznym DTP, to znaczy komputerowym przygotowaniem do druku głównie czasopism lub książek. Obecnie odnosi się również do dokumentów elektronicznych.
Zaprojektowanie odpowiedniej strony internetowej to kluczowa sprawa, jeśli chodzi o wizerunek firmy w internecie. Warto zadbać o to by była ona efektowna, ale też przyjazna użytkownikom. Pożądana strona firmowa powinna być funkcjonalna, ułatwiająca znalezienie poszukiwanych informacji w intuicyjny sposób a przede wszystkim przejrzysta. Zadbać o to możemy, wybierając odpowiedni layout, czyli szablon naszej strony internetowej.
W praktyce ustalenie layoutu polega głównie na wyborze fontów, kolorów, orientacji tekstu czy kompozycji poszczególnych treści na stronie internetowej, takich jak reklamy, zdjęcia czy zakładki. Technologie internetowe, które pozwalają wykonać layout to między innymi SWF, HTML czy CSS.
Co ważne, dobrze dobrany layout, wykorzystujący elementy wizerunkowe danej marki, może tworzyć razem z pozostałymi nośnikami informacji spójną całość, a tym samym być jednym z wyznaczników identyfikacji wizualnej.