Reklama na budynku to skuteczny sposób na promocję typu outdoor. Taka reklama odznacza się atrakcyjną lokalizacją oraz przykuwa wzrok przechodniów i kierowców. O czym jednak musi pamiętać reklamodawca, zanim zdecyduje się na umieszczenie takiej reklamy?
Ograniczenia prawne
Każda firma musi przestrzegać przepisów związanych z możliwością reklamowania się w danej przestrzeni. Są to zapisy wynikające zarówno z prawa ogólnokrajowego, jak i lokalnego. Umieszczenie reklamy na budynku nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę – z wyjątkiem reklamy na zabytkach, kiedy to reklamodawca musi najpierw zwrócić się do konserwatora danego obiektu. Natomiast konieczne jest zgłoszenie tego faktu danemu organowi o charakterze architektoniczno-budowlanym, którą to funkcję najczęściej pełni wojewoda, starosta lub Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Co powinno znaleźć się w zgłoszeniu?
W podaniu dotyczącym umieszczenia reklamy na budynku należy podać informacje dotyczące terminu, rodzaju oraz zakresu wykonywanych robót. Oprócz tego wnioskodawca musi udowodnić, że rzeczywiście ma prawo do przeprowadzenia takiej czynności. Dlatego w podaniu powinno znaleźć się oświadczenie potwierdzające prawo do dysponowania danym obiektem. Jeśli taki dokument nie zostanie dostarczony, wówczas decyzja o możliwości rozpoczęcia robót będzie odmowna. Gdy w ciągu 21 dni od dnia przekazania zgłoszenia dany organ nie wyda decyzji odmownej, wówczas można rozpocząć prace budowlane. Należy pamiętać, że pewnym ograniczeniem w rozmieszczaniu reklam na budynkach jest przepis mówiący o tym, że elementy reklamowe nie mogą ograniczać ilości światła dziennego wpadającego przez okna. Dlatego szyldy i billboardy można umieszczać głównie na ścianach, nigdy zaś w obrębie okien.
Jak przeprowadza się montaż reklam na budynkach?
Zamiana kilkumetrowej ściany w powierzchnię reklamową nie jest prostym zadaniem. Wymaga przede wszystkim skorzystania z profesjonalnych urządzeń i pojazdów, w tym takich modeli jak podnośniki. Baner jest przypięty na tzw. hakach rozporowych. Przedtem zarówno ścianę, jak i reklamę należy odpowiednio zmierzyć oraz wyznaczyć ich środek. To właśnie stamtąd zaczyna się montaż banera, który następnie należy równomiernie rozprowadzić na boki. Należy tak samo unikać nadmiernego napinania materiału, jak i niedociągnięć, jako że obie te czynności mogą doprowadzić do powstania nieestetycznych fałd. Na samym końcu baner jest poddawany ocenie z daleka. W razie niedoskonałości można zawsze wyrównać położenie haków.