Wybór formatu to podstawowa decyzja, jaką podejmuje się przy zamawianiu plakatu. Do wyboru są formaty arkusza znane wszystkim, czyli od A0 do A6, a także mniej standardowe opcje. Jaki format plakatu jest polecany w reklamie?
Formaty A, B i C
W Polsce określa się format arkuszy zgodnie z normą ISO 216, która określa format A i B, z kolei format C jest podany w normie ISO 269. Opisując format A, zaczyna się od arkusza w rozmiarze A0, którego powierzchnia wynosi dokładnie jeden metr kwadratowy. Następne rozmiary są określane poprzez dzielenie poprzednika na dwie części wzdłuż dłuższego boku. Format A2 zajmuje zatem ćwiartkę powierzchni formatu A0, z kolei A1 – jego połowę. Długość i szerokość arkusza są zawsze zaokrąglane do pełnych milimetrów.
Formaty B stanowią średnią geometryczną, czyli iloraz sumy liczb dla dwóch poprzednich wymiarów formatu. Przykładowo, format B3 tworzy się, uzyskując średnią arytmetyczną z boków B2 i B1. Podobnie określane są wymiary dla formatów C, z tym, że średnia geometryczna jest uzyskiwana z odpowiadających sobie formatów A i B. Żeby uzyskać format C3, należy zatem uzyskać średnią geometryczną z arkusza A3 i B3. Te standardy stosowane są w większości krajów na świecie, z wyjątkiem Japonii, Meksyku, USA i Kanady.
Jak wybrać format plakatu?
Od formatu zależy czytelność plakatu. Rozmiar powinno się wybierać w zależności od trzech czynników – ilości i charakteru treści na plakacie, miejsca, w którym chce się go powiesić oraz głównych odbiorców. Rozmiar plakatu ma zapewnić czytelność tekstowi oraz grafice. Pomiędzy tymi elementami powinny zostać zachowane odpowiednie proporcje. Dzięki temu plakat prezentuje się atrakcyjnie, a co najważniejsze – jest możliwy do odczytania nawet dla osób, które tylko obok niego przechodzą. Wielkoformatowe plakaty zapewniają znacznie lepszą czytelność niż te w formacie A3. Jeśli chodzi o miejsce umieszczenia tego elementu, to warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu. Plakaty przeznaczone do reklamy outdoorowej powinny być odporne na trudne warunki pogodowe, w tym deszcz, śnieg czy grad. Co do odbiorców, to od ich profilu zależy rodzaj zamieszczanych informacji. Przykładowo, plakaty kierowane do młodzieży, oprócz podstawowych informacji kontaktowych, powinny zawierać również e-maila czy adres strony internetowej.
Plakat wielkoformatowy – dlaczego warto?
Oprócz lepszej czytelności takie plakaty pozwalają przekazać więcej informacji oraz wyróżnić się na tle innych. Jest to szczególnie ważne w przypadku plakatów umieszczanych w popularnych miejscach takich jak słupy z ogłoszeniami czy budynki. Ofertę druku plakatów w naszej agencji reklamowej znajdziesz pod linkiem – https://totalnareklama.pl/druk-plakatow/.