Przyciągający wzrok, kreatywny, a do tego prosty, praktyczny i łatwy do zapamiętania – warunków, jakie musi spełnić idealny logotyp, jest sporo i małe szanse na to, że zdołamy spełnić je wszystkie. Przy tworzeniu logotypów skupiamy się więc na tych, którzy dla każdej firmy są najważniejsi, czyli na jej klientach.
Dlaczego warto zadbać o dobry projekt logotypu?
Za logotyp uznaje się unikatowy znak graficzny przedstawiający nazwę marki stworzoną w oparciu o charakterystyczny dla niej font. Logotypy często występują jako element znaku graficznego różnych marek samochodów. Dla wszystkich przedsiębiorstw i marek logotyp jest niezwykle ważny. To ich podpis na danym produkcie, za pomocą którego informują, że ręczą za jego jakość i sposób wytworzenia. Logotyp jest jednym z elementów, które budują świadomą identyfikację wizualną firmy, odróżniają ją od konkurencji oraz informują odbiorców o zakresie działalności przedsiębiorstwa.
Od czego zacząć projektowanie logotypu?
Na początku projektowania logotypu nie potrzebujemy specjalistycznych programów komputerowych – wystarczy ołówek i kartka. Spisujemy wszystkie pomysły, jakie przychodzą nam do głowy. To czas pełnej kreatywności, dopiero potem poświęcimy wiele godzin, by je sprawdzić, omówić, wyskalować, wykreślić te, które są złe i udoskonalić te, które są dobre.
Po czym poznać, że logotyp będzie sprzyjał marce, firmie lub organizacji? Wystarczy sprawdzić, czy spełnia poniższe kryteria.
Dobry logotyp jest prosty i nieprzemijający
Prostota to doskonałość, która wyraża wszystko. W logotypie nie ma zbyt wiele miejsca na obszerne wyjaśnienie idei działalności, w końcu to raptem kilka liter. Dlatego logotyp powinien być prosty, przejrzysty, a nawet skromny. Wówczas odbiorcy nie będą mieli problemu z jego zapamiętaniem czy narysowaniem z pamięci. Znaczenie dobrego logotypu jest zawsze aktualne, opiera się upływowi lat i dzięki temu nigdy nie przemija.
Jak projektujemy logotypy?
Żeby opracować oryginalny, a przy tym wyważony logotyp, który pomoże marce osiągnąć sukces, działamy według trzech zasad.
Po pierwsze, zachowujemy umiar – w wykorzystywanych kolorach i krojach pisma. Staramy się ograniczać je do maksymalnie dwóch wariantów.
Po drugie, usuwamy wszystko, co może być zbędne.
Po trzecie zaś, dbamy o to, by logotyp był czytelny i dobrze się prezentował w różnych sytuacjach – jako element widziany z daleka oraz przy zmienionych kolorach.