Nadruk na koszulce to nie tylko przeniesienie grafiki z ekranu komputera na materiał, ale również profesjonalne doradztwo w tym zakresie. Dlatego należy zdecydować się na ofertę firmy, która wie, jak dopasować efekt finalny do wymagań zlecającego.
Nadruk na materiale – wybór techniki
Naniesienie projektu graficznego na koszulkę, czapkę lub bluzę wymaga ustalenia metody druku, która sprosta oczekiwaniom klienta. Za najbardziej trwałą technikę uznaje się sitodruk. W tej metodzie dla danej partii produktów przygotowuje się specjalną, unikatową matrycę. Z tego względu wykorzystanie sitodruku jest opłacalne przy zleceniach na minimum 20 sztuk. Liczba kolorów w sitodruku jest ograniczona, a stosowanie przejść tonalnych mało opłacalne.
Podobne restrykcje dotyczą metody flex, gdzie nadruk tworzy się poprzez przyklejenie, a następnie wygrzanie specjalnej folii. Tę technikę zaleca się do nanoszenia napisów na koszulki firmowe lub nadruku złożonego z niewielu elementów.
Elastyczną metodę, której trwałość nie ustępuje sitodrukowi, stanowi technika DTG (Direct to Garment). W DTG zakres kolorów jest znacznie szerszy niż w sitodruku. Należy jedynie upewnić się, czy dana drukarnia wykonuje nadruki na materiale we wskazanej przez nas barwie.
Ostatnią z popularnych metod jest sublimacja. Polega ona na wygrzaniu w prasie wydruku, który można wykonać nawet zwykłą drukarką laserową. Sublimację stosuje się do ubrań w pełni zadrukowanych. Ostateczna jakość każdego nadruku zależy od sprzętu, dopasowania odpowiedniej metody i umiejętności drukarza.
Jak przygotować projekt?
Podczas opracowania projektu graficznego należy stosować odpowiednią przestrzeń barw. Drukarnie pracują najczęściej w oparciu o przestrzeń CMYK, dlatego zaleca się jej stosowanie od początku projektowania grafiki. Inaczej konwersja z jednej przestrzeni kolorystycznej do drugiej doprowadzi do poszarzenia barw. Plik z projektem powinien być zapisany w odpowiednim rozszerzeniu. Drukarnie akceptują takie formaty jak TIFF, JPG i CDR, jednak preferują pliki w formacie PDF. Wielkość grafiki powinna być taka sama jak oczekiwana wielkość wydruku. Wysoka jakość projektu i przemyślana grafika daje zadowolenie z efektu końcowego.
Wybór odpowiedniego materiału
Jakość materiału, z jakiego są wykonane dane koszulki, spodnie lub czapki, ma znaczenie kluczowe dla trwałości odzieży reklamowej. Zwróćmy uwagę na rodzaj zastosowanej bawełny – o jej dobrym gatunku decyduje długość włókien, miękkość i gładkość w dotyku. Sprawdźmy, czy krój i przeszycia są odpowiednio wykonane. Tkanina powinna mieć również żywy kolor, który nie spierze się w praniu.